8.04 Dni Muzyki Nowej w Klubie Żak

Stefan Wesołowski, Broeckaert, Berweck i Lorenz wystąpią w kwietniu w  Klubie Żak.

Termin: 8.04.2016 r., godz. 20.00
Miejsce: Klub Żak
Bilety: 13-40 zł

FB

Colette Broeckaert, Sebastian Berweck, Martin Lorenz – Elektronics
Stefan Wesołowski – Rite of the End – prapremiera

Program:

Tristan Murail (*1947), Atlantys & Cité de la Vision Interdite (1985),  for two Yamaha DX7 Synthesizers
Yannis Kyriakides (*1969), trench code,  for live video and electronics (2015)
Bernard Parmegiani (1927-2013),  Stries (1980),  for tape and three synthesizers

Niemiecko-belgijsko-szwajcarski zespół wykonuje nie tylko dzieła z czasów wczesnej fazy rozwoju muzyki eletnicznej. Trio Broeckaert – Berweck – Lorenz wykonuje chętnie także utwory młodszego pokolenia artystów i w ten sposób poszerza możliwości wykonywania muzyki elektronicznej (live electronics, czy taśmy) o brzmienia syntezatorów, controllerów i modulatorów.
Repertuar tria obejmuje kompozycje Parmegianiego, Pousseura, Mache’a i Muraila, Poppe, Lorenza i Kyriakidsa, a więc bardzo szeroki estetycznie i technicznie obszar, w którym przenika się wzajemnie technika cyfrowa z analogową.
Członkowie zespołu występowali m.in. na Festiwalach Warszawska Jesień, Ultraschall Berlin, Attacca SWR, Letnich Kursach Muzyki Nowej w Darmstadt oraz z powodzeniem koncertowali w Ameryce i Europie.

Stefan Wesołowski – Rite of the End – prapremiera 

W ciągu kilku ostatnich lat, Stefan Wesołowski stał się bardzo aktywnym muzykiem. Komponuje do spektakli teatralnych i filmów, w 2014 roku wydał album „Liebestod”, który spotkał się z ciepłym przyjęciem na całym świecie. W między czasie przygotowuje nowy projekt Nanook of the North z Piotrem Kalińskim, a ubiegły rok przyniósł reedycję jego debiutanckiego albumu „Kompleta” z 2008 roku, które ukazało się dzięki wytwórni Ici D’Ailleurs.

To właśnie nakładem tego wydawnictwa ukaże się najnowsze wydawnictwo kompozytora, „Rite of the End”, które w tytule parafrazuje „Święto Wiosny” Strawińskiego, baletu, który przywoływał dawne, pogańskie misteria.
Wesołowski ma zmysł do zbierania pomysłów i nagrań, które układa w spójną i sensowną narrację. Tak było w przypadku „Liebestod”, podobnie jest i teraz – „Rite Of The End“ ma zupełnie inną barwę, tempo i fakturę niż poprzedni album, ale jednak jest w pewnym stopniu jego dalszym ciągiem.
Jak podkreśla muzyk, „Rite Of The End“ jest dla niego niczym obrzęd, muzyczny rytuał. W porównaniu do poprzedniej płyty, tutaj zachodzą inne relacje pomiędzy elektroniką a instrumentami, jest inna harmonicznie, bardziej mroczna, organowa, funeralna. Skrzypek pokazuje na płycie swoje fascynacje muzyką techno, uwielbienie dla muzyki klasycznej i sakralność, ale także własne wyobrażenie o pierwotnej, rytualnej funkcji muzyki. Pomimo wpływów technologii, Wesołowski deklaruje, że najważniejsze jest dla niego komponowanie, które na początku odbywa się bez pomocy programów komputerowych. „Rite of the End” stworzył absolutnie sam przygotowując aranżacje instrumentów i elementy muzyki elektronicznej.
Płyta ukaże się wiosną we francuskiej wytwórni Icie d’Ailleurs – koncert w Klubie Żak będzie premierowym wykonaniem materiału na żywo

Stefan Wesołowski
Kompozytor, skrzypek, związany z amerykańską wytwórnią Important Records, francuską Ici D’ailleurs i Mute Song Publishing. Absolwent Academie Musicale de Villecroze we Francji. Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców, J&A Solo Bach Competition w Londynie, Johannes Brahms Wettbewerb w Poertschach. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego, Miasta Gdańska, Fundacji Anne Gruner Schlumberger w Paryżu i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Na swoim koncie ma dwie autorskie płyty. Pierwsza, to wydany w 2008 roku „Kompleta”, będąca utworem napisanym do tekstów brewiarzowych na dwa głosy, kwartet smyczkowy i elektronikę. Druga to „Liebestod” z 2014 roku, która spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno przez słuchaczy jak i krytyków na całym świecie. Wesołowski współpracuje z wieloma artystami – jest autorem partii instrumentalnych na płytach Michała Jacaszka, nagrywał wspólnie z Szymonem Kaliskim, a także Wojciechem, Bartkiem i Piotrem Waglewskimi. Ponadto tworzy muzykę do spektakli teatralnych m.in. Proces 2.0 (Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie), Feniks leci do słońca (Teatr Ludowy w Krakowie), Maria Stuart (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), instalacji artystycznych i filmów. W ubiegłym roku na Sundance Festival odbyła się premiera filmu „Listen to Me, Marlon”, poświęcona Marlonowi Brando, do którego muzykę skomponował Wesołowski. W 2014 roku Stefan Wesołowski podpisał kontrakt z brytyjskim publisherem Mute Song.

1009919_657650697671396_2135735042675251772_n