Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury: 5 statuetek dla artystów z Opery Bałtyckiej

22 maja w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury po raz ósmy wręczone zostały Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury.  Artyści Opery Bałtyckiej zostali nagrodzeni aż w 5 kategoriach.

Wśród laureatów znaleźli się: Izadora Weiss (najlepszy choreograf), Janusz Wiśniewski (najlepszy reżyser), Karolina Sikora (najlepsza śpiewaczka), Marcelina Beucher (najlepszy debiut śpiewaczki) i Hubert Walawski (najlepszy debiut śpiewaka).
Gospodarzami gali byli Włodzimierz Izban (przewodniczący Kapituły Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury i dyrektor zespołu Mazowsze i Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury) oraz Paweł Sztompke (dziennikarz radiowej Jedynki). Wśród wręczających nagrody byli m.in.: prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski, dyrektor radiowej Jedynki Kamil Dąbrowa, marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, śpiewak Wiesław Ochman oraz aktor Olgierd Łukaszewicz.

„Nagrody zdobyte w tym konkursie, są najważniejszymi nagrodami w środowisku muzycznym w Polsce.  Cieszymy się, że w tym roku aż 5 nagród trafiło do Opery Bałtyckiej. Właściwie trafiła do nas większość z 11 nagród, gdyż Tadeusz Kozłowski, nagrodzony  w kategorii najlepszy dyrygent, stale współpracuje z Operą Bałtycką” – mówi Marek Weiss, Dyrektor Naczelny i Artystyczny Opery Bałtyckiej.

Izadora Weiss otrzymała nagrodę dla  najlepszego choreografa za spektakl „Sen nocy letniej” oraz spektakle „Fun” i „Light”.  Spektakl „Sen nocy letniej” odniósł wielki sukces i został uznany na łamach magazynu „Dance Europe” za najlepszą na świecie premierę taneczną sezonu 2012/2013.  Pokazywany był podczas Kongresu International Society for the Performing Arts we Wrocławiu oraz podczas V Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. 30 maja zostanie pokazany podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Stambule.
Graham Watts na łamach „Dance Europe” w  styczniu 2014 r. pisał o Bałtyckim Teatrze Tańca: „Siłą nadającą życie zespołowi jest Izadora Weiss (…) Weiss staje twarzą w twarz ze stawiającym niemałe wyzwanie materiałem po obu stronach spektrum tragedii i komedii i tworzy przykuwającą uwagę choreografię, wyrażając swe intencje narracyjne z mocą i klarownością. Z takiej jakości dorobkiem BTT dynamicznie wyłania się jako fascynująca nowa siła na arenie europejskiego tańca współczesnego”.

Nagroda dla najlepszego reżysera trafiła do Janusza Wiśniewskiego, który jest autorem ostatniego sukcesu naszego teatru, jakim była inscenizacja opery „Ubu Rex” Pendereckiego (premiera 27 wrzesień 2013). Wiśniewski w „Ubu Rex” sięga po tradycje teatru totalnego, w którym panuje idealna równowaga między ruchem, gestem a muzyką. Niemiecka recenzentka Karin Coper pisząca dla portalu fachowego opernnetz.de zauważa w swojej entuzjastycznej recenzji, że Janusz Wiśniewski „(…) w swojej inscenizacji nie stosuje nadmiaru. Reżyser, który we współpracy z Hanną Szymczak odpowiada również za scenografię i kostiumy, pomniejsza scenę i pozostawia tylko wyłożone na czarno „magiczne pudełko”. Tu, w tej wąskiej przestrzeni pozwala, by odbył się  swego rodzaju zły teatr świata. (…). Niekiedy tylko spośród tłumu wyłaniają się pojedyncze osoby i tanecznymi działaniami w choreografii Emila Wesołowskiego wprowadzają rozluźnienie w akcji scenicznej. Tak ukazują się sugestywne obrazy, z wyłączeniem rozbudowywania poszczególnych postaci”. (opernnetz.de, luty 2014).

Karolina Sikora otrzymała nagrodę dla najlepszej śpiewaczki za partię Ubicy w operze Krzysztofa Pendereckiego „Ubu Rex” (premiera 27 września 2013) w reżyserii Janusza Wiśniewskiego oraz za partię Dorabelli w operze Mozarta „Cosi fan tutte” w reżyserii Marka Weissa (premiera 1 marca 2013).  Karolina Sikora to znakomita mezzosopranistka młodego pokolenia. Kreacja Karoliny Sikory jako Matki Ubu zyskała przychylne recenzje w Polsce i za granicą. Karin Coper na stronie opernnetz.de pisze: „Głęboki i pełnym mezzosopranem doskonale prezentuje się jako matka Ubu Karolina Sikora, która z kokieteryjną łatwością doskonale wykonuje pełną koloratur partię, a skrajnie wysokie dźwięki realizuje bez wysiłku”.

Najlepszy debiut śpiewaczki Marceliny Buecher, która w 2013 roku debiutowała w spektaklu operowym na scenie Opery Bałtyckiej, w partii Violetty  w „Traviacie” Giuseppe Verdiego w reżyserii Karoliny Sofulak. Realizatorzy obdarzyli Marcelinę Beucher ogromnym zaufaniem powierzając debiutującej śpiewaczce tak ważną rolę. Partia Violetty jest bardzo rozbudowana i wymagała od młodej artystki rzetelnego przygotowania oraz perfekcyjnego warsztatu wokalnego.
Marcelina Beucher pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych, ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie prof. Marii Czechowskiej-Królickiej. W 2012 roku, w ramach programu Erasmus studiowała w Rydze w klasie prof. Lilij Greidāne. Aktualnie jest na studiach doktoranckich.

Nagrodę za najlepszy debiut wśród mężczyzn otrzymał Hubert Walawski za partię Byczysława w operze Krzysztofa Pendereckiego „Ubu Rex” w reżyserii Janusza Wiśniewskiego.
Hubert Walawski to młody, obiecujący tenor, absolwent studiów licencjackich w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu st. wykł. Jerzego Mechlińskiego. Obecnie kontynuuje naukę pod kierunkiem dr. Tomasza Zagórskiego.

Materiał nadesłany

Więcej na: www.mtmoperetka.pl