26-28.08 Gdańskie Noce Jazsowe

Gdański Archipelag Kultury zaprasza do Teatru Leśnego w Gdańsku.

Termin: 26-28.08.2016
Miejsce: Teatr Leśny, ul. Jaśkowa Dolina
Bilety: 5 zł/wieczór, do nabycia na miejscu

26 sierpnia , godz. 19:00
Quantum Trio:
Michał Jan Ciesielski – saksofony
Kamil Zawiślak – fortepian
Luis Mora Matus (Chile) – perkusja

Jerzy Małek Group
Jerzy Małek – trąbka
Maciej Sikała – saksofon
Piotr Wyleżoł – fortepian
Michał Barański – bas
Sławomir Koryzno – perkusja

Gwiazda: Dominik Bukowski Quartet feat. Amir ElSaffar
Amir ElSaffar – trąbka, santur
Dominik Bukowski – wibrafon, kalimba
Adam Żuchowski – kontrabas
Patryk Dobosz- perkusja

27 sierpnia, godz. 19:00
Michał Bąk Trio
Piotr Chęcki – saksofon tenorowy
Michał Bąk – kontrabas
Sławomir Koryzno – perkusja

BENEFIS: Bernard Maseli
zespoły:
MaBaSo Trio:
Bernard Maseli – wibrafon
Michał Barański – bas
Daniel Soltis – perkusja (Słowacja)
(https://www.facebook.com/MaBaSoTrio)
Walk Away :
https://www.facebook.com/Walk-Away-124290990923635/?fref=ts
The Globetrotters
https://www.facebook.com/The-Globetrotters-158845989330/?fref=ts

goście:
Beata Przybytek – wokal
Kuba Badach – wokal
Krzysztof Ścierański – bas
Tomasz Grabowy – bas
Krzysztof Zawadzki – perkusja
Marek Podkowa-saksofon
Jerzy Główczewski – saksofon
Nippy Noya – instrumenty perkusyjne (Holandia)

28 sierpnia, godz. 19:00
Alicja Serowik Do Śë – pieśni kurpiowskie
Alicja Serowik – wokal
Michał Ciesielski – fortepian
Adam Golicki – perkusja
Piotr Szajrych – kontrabas

The Brag Pack
Kinga Pruś (Polska) – wokal
Daniel Mester (Węgry) – saksofon
Paul Rutschka (Niemcy) – bas
Sri Hanuraga (Indonezja) – fortepian, instrumenty klawiszowe
Andris Buikis (Łotwa) – perkusja

Informacje o muzykach:

Quantum Trio ( Polska / Chile ) jest zespołem założonym na początku 2012 roku w Rotterdamie, w Holandii. Członkowie zespołu poznali się podczas studiów w słynnym Konserwatorium Codarts Rotterdam. Po regularnych zajęciach na uczelni zaczęli improwizować, spotykać się tylko i wyłącznie po to, aby grać, co im tylko przyszło do głowy. Błyskawiczne tworzenie muzyki jest jedną z głównych części ich występów, gdzie obok wykonywania wcześniej napisanych autorskich kompozycji, zaczynają improwizować tu i teraz. Dlatego każdy ich koncert jest wyjątkowym przeżyciem dla zgromadzonej publiczności. Brzmienie zespołu inspirowane jest muzyką klasyczną, jazzem, awangardą, ale i muzyką popularną, krystalizuje się pomiędzy drapieżnym saksofonem, kojącym fortepianem oraz hipnotyzującymi rytmami perkusji. W kompozycjach czuć klimat filmów, jak również transu z głębokich medytacji. Różnorodna skala barw przewija się od intensywnych ballad, jazzowego punk’u do eksplodujących entuzjazmem utworów o czekoladzie. Muzyka ta nie mogłaby jednak powstać, gdyby nie kwantowa nieoznaczoność przejawiająca się we wspólnym oddziaływaniu trzech muzyków, którzy spotkali się we właściwym miejscu o właściwym czasie.

Jerzy Małek
Trębacz, kompozytor, aranżer, producent oraz wykładowca akademicki na Akademii Muzycznej w Gdańsku. Urodziła się w Elblągu w 1978 roku, gdzie ukończył Liceum Muzyczne. Edukację muzyczną kontynuował na Akademii Muzycznej w Katowicach.

Jerzy Małek jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień. Od lat plasuje się w czołówce polskich trębaczy jazzowych obok Tomasza Stańki i Piotra Wojtasika. W 2012 roku został nominowany do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk w kategoriach – „Jazzowy kompozytor/aranżer roku” oraz „Jazzowy muzyk roku”. Jest twórcą muzyki do filmów niemych „Huragan”, Głupiec tu był”, a także do etiudy filmowej absolwenta Warszawskiej Szkoły Filmowej Arkadiusza Bartosika „Powroty” na podstawie Scen z życia małżeńskiego Ingmara Bergmana.

Najistotniejszą częścią działalności muzycznej trębacza jest aktywność koncertowa zarówno w charakterze sidemana jak i lidera. Jerzy Małek współpracował z wybitnymi muzykami polskiej sceny jazzowej: Michałem Urbaniakiem, Wojciechem Karolakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Januszem Muniakiem, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim i innymi. Jerzy Małek grał także z międzynarodowymi gwiazdami muzycznymi, takimi jak: Maria Schneider, Gary Bartz, Stephen Riley, Ed Cherry, Steve Logan, Dan Tepfer i innymi.

Dorobek artystyczny trębacza zawiera wiele nagrań z artystami jazzowymi jak i komercyjnymi, w tym 5 płyt autorskich; „By Five” (2000), „Gift” (2002), „Spirit of The Time” (2005), „BoP Beat” (2006), „Air” (2011), „Stalgia” (2014). Dziś muzyk zwrócony jest w nowym kierunku twórczym; porzarza harmoniczny i melodyczny kontekst swojej muzyki wzbogacając ją o rytmiczne elementy europejskiego folkloru i współczesne brzmienia, łącząc przy tym wiele stylów muzycznych.

Dominik Bukowski Quartet feat. Amir ElSaffar
W 2016 Dominik Bukowski ruszył z nowym kwartetem, do którego zaprosił wybitnego trębacza z Nowego Jorku, Amira ElSaffara, Amerykanina irackiego pochodzenia, oraz dwóch zdolnych muzyków młodego pokolenia: Adama Żuchowskiego i Patryka Dobosza.

Zespół czerpie pełnymi garściami z szeroko rozumianej muzyki etnicznej, głównie starej muzyki arabskiej tzw. makam, jak również polskiego folkloru, i przekłada to wszystko na idiom jazzowy z elementami muzyki współczesnej.

Kwartet Bukowskiego stanowi pomost kulturowy między tradycją Bliskiego Wschodu a zachodnimi tradycjami muzycznymi. Kompozycje zespołu charakteryzują się pełnymi ekspresji improwizacjami, innym razem wyciszeniem i kontemplacją muzyczną.

Amir ElSaffar – trębacz, santurzysta, wokalista i kompozytor.
ElSaffar zyskał uznanie jako „muzyk niespotykanie kompetentny, by łączyć jazz z muzyką arabską” (The Wire) i jako „jedna z najbardziej obiecujących postaci współczesnego jazzu” (Chicago Tribune). Współpracował m.in. z Cecilem Taylor, Simonem Shaheen, Randy Brecker, Miya Masaoka, Rudresh Mahanthappa, Vijay Iyer, and Samir Chatterjee.
ElSaffar jest uznanym na świecie muzykiem posługującym się zarówno językiem współczesnego jazzu, jak i sięgającym po techniki pozwalające na odgrywanie mikrotonów i ozdobników właściwych tradycyjnej muzyce arabskiej, a rzadko kiedy wykonywanych na trąbce.

Po ukończeniu klasycznych studiów muzycznych z zakresu jazzu ElSaffar spędził kilka lat w Iraku, kraju pochodzenia ojca, gdzie pod okiem mistrzów śpiewu oraz santuru osiągnął mistrzostwo w wykonywaniu i kompozycji utworów wykorzystujących ornamentykę właściwą tradycyjnej muzyce arabskiej.

Dziś jako wokalista, santurzysta i trębacz wplata w swoje kompozycje wielowiekową tradycję muzyki z Iraku, tzw. makam, W rezultacie muzyka ElSaffara stanowi kompozycje charakteryzujące się innowacyjnym podejściem do harmonii i melodii, łączącą tradycje bliskowschodnie z językiem jazzu i muzyki współczesnej.

ElSaffar opisywany jest jako „wizjoner poszerzający środki artykulacyjne trąbki jako instrumentu, a przez to i całego współczesnego zespołu jazzowego” (All About Jazz).

Bernard Maseli
Karierę rozpoczął w 1985r. wraz z zespołem „WALK AWAY” na festiwalu „Jazz nad Odrą” we Wrocławiu, gdzie zdobył główną nagrodę solistyczną, a zespół pierwsze miejsce w swojej kategorii. Wraz z zespołem „WALK AWAY” nagrał dziesięć płyt długogrających i brał udział we wszystkich największych festiwalach jazzowych w kraju i za granicą (czterokrotnie festiwal „Jazz Jamboree” w Warszawie, „Jak-Jazz” w Indonezji, wielkie trasy koncertowe wraz z Urszulą Dudziak, wspólna trasa koncertowa z legendarnym trębaczem Milesem Davisem jako tzw. support).

W latach 1985-87 współpracował z zespołem „YOUNG POWER”, z którym nagrał dwie płyty. W 1992 roku wraz z pianistą Zbigniewem Jakubkiem założył duet pod nazwą „BACK IN” (dwie płyty). Od 1995 roku rozpoczął trwająca do dziś współpracę ze znakomitym basistą Krzysztofem Ścierańskim (początkowo jako trio „MUSIC PAINTERS” wraz z perkusjonalistą Jose Torresem, ostatnio jako duet „Big 2″). Od kilku lat zajmuje się również produkcją muzyczną. Jako producent zaistniał płytami „Tylko Chopin” dla Lory Szafran, płytą „Melodies” Anny Serafińskiej, płytą „Colors” zespołu Colors oraz wszystkimi albumami formacji „THE GLOBETROTTERS”. Od 20 lat zajmuje pierwsze miejsce w kategorii wibrafon, w ankiecie „Jazz Top” miesięcznika „Jazz Forum” oraz wysokie miejsca jako kompozytor i aranżer. Również od 20 lat jest wykładowcą na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, Katowickiej Akademii Muzycznej.

W 1999 roku wraz z saksofonistą Jerzym Główczewskim i wokalistą Kubą Badachem, utworzył pierwszy swój projekt autorski pod nazwą „The Globetrotters”. Zespół w krótkim czasie zdobył dużą popularność wśród fanów, czego wyrazem są cztery płyty oraz blisko 500! zagranych koncertów i współpraca z gwiazdą instrumentów perkusyjnych Nippy Noya (Indonezja). Od 2006r wraz z Krzysztofem Ścierańskim, Markiem Raduli oraz Paulem Vertico jest członkiem formacji „COLORS”.

W 2004 roku nawiązał współpracę z wyśmienitym kompozytorem Zbigniewem Preisnerem, który w 2007 roku zaprosił go do nagrania płyty „Silence, Night And Dreams”. Płyta została nagrana w gwiazdorskiej obsadzie m.in.Teresa Salgueiro-voc, Lars Danielsson-bass, John Parricelli-guit.

Trasa promująca ten album obejmowała tak prestiżowe sceny jak amfiteatr Herodes Atticus on the Acropolis w Atenach gdzie w 2007, w obecności ponad 4 tys. słuchaczy odbyła się światowa premiera albumu. W 2009 roku rozpoczął również swój nowatorski, solowy projekt pod nazwa „DIARY”, w którym w maksymalnym stopniu eksploruje możliwości współczesnej elektroniki.

W 2011 roku jako jeden z nielicznych polskich muzyków jazzowych otrzymał zaproszenie do współpracy z amerykańskim kwartetem pod wodzą gitarzysty Deana Browna (Dean Brown, Marvin „Smitty” Smith, Hadrien Feraud, Bernard Maseli) i odbył entuzjastycznie przyjęte tournee oraz nagryał płytę Browna „Unfinshed Business”.

Bernard Maseli współpracował między innymi z takimi muzykami jak: Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Mino Cinelu, Nippy Noya, Bill Bruford, Dean Brown, Mike Stern, Frank Gambale, David Fiuczyński, Eric Marienthal, Bob Malac ,Bill Evans, Matthew Garrison, Manou Gallo, Paco Sery, Dave Samuels, Victor Mendoza, Marvin „Smitty” Smith, Hadrien Feraud, Ewa Bem, Lora Szafran, Anna Maria Jopek, Grzegorz Skawiński, Mieczysław Szcześniak i innymi. Jest autorem wielu kompozycji i aranżacji (również produkcje radiowe) i nagrał ponad siedemdziesiąt płyt.

The Brag Pack
Kwartet „The Brag Pack” to międzynarodowa formacja młodych muzyków jazzowych, która powstała na początku 2011r. Spotkali się podczas studiów na Wydziale Jazzu w Conservatorium van Amsterdam. Wzajemna pasja członków zespołu do gry z mocnym napędem doprowadziła do powstania tej grupy. „The Brag Pack” gra własne kompozycje energicznie i interaktywnie, co tworzy w całości spójne i bardzo intensywne w odbiorze widowisko. Szeroki repertuar obejmuje utwory z nowoczesnym podejściem do swingu oraz solidny groove i improwizacje free.

Teatrze Leśnym zespół przedstawi materiał ze swej nowej płyty pt. „Tinted”, która została wydana w czerwcu 2016.

DO ŚË – taki tytuł nosi debiutancki krążek urodzonej na Kurpiach wokalistki Alicji Serowik. Za namową kilku osób, m.in. Krystyny Stańko i Grzegorza Piotrowskiego, a także pod wpływem coraz to nowszych i bogatszych spotkań muzycznych, Alicja postanowiła wrócić do swoich korzeni i stworzyć projekt Pieśni kurpiowskich w aranżacjach szeroko pojętej muzyki improwizowanej. Jest to projekt sięgający do bogactwa muzyki ludowej, klasycznej i jazzowej. Jest to także próba znalezienia nici porozumienia między tymi różnymi muzycznymi światami. Kanwą inspiracji stała się pieśń kurpiowska Szymanowskiego Uwoz, mamo. Do udziału w projekcie zaprosiła znakomitych muzyków, a zarazem kolegów z uczelni, o otwartych i szerokich muzycznych horyzontach, a także mocno zarysowanym indywidualizmie: pianistę Michała Marka Ciesielskiego, odpowiedzialnego również za aranżacje wybranych utworów, kontrabasistę Piotra Szajrycha oraz perkusistę Adama Golickiego.

Muzycy stworzyli dzieło, które stało się spoiwem dla różnobarwnych środków muzycznego wyrazu. Zaczerpnęli z samego źródła – źródła wiecznie bijącego, starając się ukazać tę nieuchwytną melancholię, tęsknotę, kroplę duszy i zadumy, zarazem światło i mrok, a także to, co łagodne i surowe, aby choć na chwilę zabrać słuchaczy w inny wymiar. DO ŚË, czyli do kurpiowskich korzeni.

Fot. Mirosław Kliński