18.01-22.01 Dni Muzyki Nowej

Siódma edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej w Żaku.

Termin: 18-22.01.2017
Miejsce: Klub Żak

Dni Muzyki Nowej od siedmiu lat stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki.

Siódma edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej buduje program w oparciu o prezentację zjawisk na scenie muzycznej, znajdujących się na dwóch osiach. Pierwsza z nich wyznacza tor programu pomiędzy kolektywną współpracą a indywidualnym komponowaniem. Druga natomiast kreśli szlak pomiędzy erudycją artystów awangardowych i ich złożoną twórczością oraz zabawą z tworzenia muzyki, spojrzeniu na nią z dystansem. To próba obalenia twierdzenia, że muzyka współczesna jest czymś trudnym i poważnym, pozbawionym humoru. Festiwal pragnie ukazać złożoność współczesnej sceny muzycznej, koncentrując się na poszukiwaniach działań awangardowych, które jednocześnie mogą być przystępne i interesujące dla słuchacza nieobeznanego z muzyką współczesną, eksperymentalną i klasyczną. Zaproszeni artyści wyróżniają się skrupulatnie budowanym językiem muzycznym, oryginalną formą tworzonych utworów, ale też pomysłowością w czerpaniu z tradycji oraz przekuwaniu jej w nowoczesny przekaz.

Kuratorami DMN 2017 są: perkusista Paweł Nowicki oraz dziennikarz muzyczny Jakub Knera.

PROGRAM

18.01.2017, G.20.00
ARTUR ZAGAJEWSKI / STALOOCY (PL)
Piotr Nowicki – voice, prepared piano, synthesizer / Paweł Nowicki – voice, percussion / Wojciech Błażejczyk – voice, electric guitar / Eneasz Kubit – voice, quarter tone accordion / Mateusz Nowicki, Andrzej Zagajewski – voice, sound objects
KRZYSZTOF TOPOLSKI & MICROMELANCOLIÉ (PL) / RADAR / specjalnie na DMN / prapremiera
Krzysztof Topolski – perkusja / Robert Skrzyński – electronics

RADAR to wspólny projekt perkusisty Krzysztofa Topolskiego (Arszyn) oraz autora muzyki ambientowej i noise, Roberta Skrzyńskiego (Micromelancolié). Duet występujący jako pierwotnie był jedynie studyjnym projektem, będącym połączeniem ich twórczości: sampli perkusji z generowaną elektroniką. Dni Muzyki Nowej prowokuje do zmierzenia się twórców z materią live-actu i przetransformowania muzyki na sytuację koncertową – będzie to ich pierwszy koncert.

STALOOCY to projekt powołany do życia przez Artura Zagajewskiego. Muzyka inspirowana opowiadaniem Stanisława Lema jest połączeniem tradycyjnego rockowego instrumentarium, ale także akordeonu i obiektów dźwiękowych. Jednym z powodów dla takiego działania jest chęć zerwania kompozytora z podziałami na muzykę „akademicką” i „nieakademicką”, ale też stworzenie pozytywnej wymiany energii i doświadczeń pomiędzy artystami z różnych światów muzycznych.

19.01.2017, G.20.00
OLGA WOJCIECHOWSKA & VUKASIN DJELIC (PL/SR) / VLNA / specjalnie na DMN / prapremiera
Olga Wojciechowska – electronics / Vukasin Djelic – guitar, electronics
ENSEMBLE PHOENIX BASEL (CH)
Aleksander Gabryś – double bass / Christoph Bösch – flute / Thomas Peter – electronics / Christoph Stuerchler – electronics

VLNA To projekt polskiej skrzypaczki i kompozytorki, Olgi Wojciechowskiej oraz serbskiego muzyka, Vukasina Djelica, którego interesują dźwięki transmitowane z urządzeń wykorzystywanych na co dzień (telefony komórkowe, piloty, radio). Ich wspólne zainteresowania zostały udokumentowane pod szyldem na płycie „Turquoise Threads”, jednak artyści nigdy nie zaprezentowali materiału na żywo. Dni Muzyki Nowej w 2017 roku będą pierwszą ku temu okazją.

Ensemble Phoenix Basel waha się od dwojga do niemal trzydziestu muzyków w zależności od repertuaru. Grupa zamawia nowe elektroniczne i eksperymentalne utwory u kompozytorów niezaznajomionych z notacją nutową, które rozpisuje na nuty, wykonując ją przy pomocy instrumentów klasycznych i różnych elektronicznych urządzeń. Dozuje ich spore poczucie humoru, dzięki specyficznemu wykonaniu czy użytym przedmiotom, a jednocześnie są bardzo komunikatywni.

20.01.2017, G.20.00
JOHANNES KREIDLER (DE) / APOKALYPSE
Johannes Kreidler – solo performance
PĘKALA KORDYLASINSKA PEKALA & ASUNA (PL/JP) / specjalnie na DMN / prapremiera
Miłosz Pękala – percussion, electroacustics / Magda Kordylasińska-Pękala – percussion, electroacustics / Asuna Arashi – electronics

Duet Pękala | Kordylasińska | Pękala, osadzeni w minimalizmie laureaci Paszportu Polityki z zespołem Kwadrofonik, razem z japońskim artystą Asuna, postanowili odwołać się do muzyki spod znaku Reicha, La Monte Younga i Glassa, ale też opracowań utworów Lutosławskiego. Ich wspólnym są drony, dźwiękowe płaszczyzny, które służą im jako punkt wyjścia do sonorystycznych kolaży i koncepcyjnych roszad. Na festiwalu projekt będzie miał swoją światową premierę.

Johannes Kriedler tworzy projekty wspomagane komputerowo i elementami elektroakustycznymi. Zajmuje się teorią muzyki, kształceniem słuchu, kompozycją, a jednocześnie jest uznawany za enfant terrible muzyki nowej, otwarcie eksperymentując. Jego sztuka jest ironicznym komentarzem, ale jednocześnie nigdy nie funkcjonuje autonomicznie – zawsze wchodzi w korelację z technologią, polityką, społeczeństwem i kulturą, mocno zahaczając o konceptualizm.

21.01.2017, G.20.00
GELBART (DE) / PREEMPTIVE MUSICAL OFFERINGS TO SATISFY OUR FUTURE MASTERS / premiera
Gelbart – synths, guitar, electronics
DEFUNENSEMBLE (FI) / DEFINE FUNCTION
Hanna Kinnunen – flute / Mikko Raasakka – clarinet / Lily-Marlene Puusepp – harf / Emil Holmström – piano / Markus Hohti – cello / Timo Kurkikangas – electronics / Anders Pohjola – electronics

Adi Gelbart eksploruje możliwości analogowych syntezatorów, gitar, samplerów, instrumentów-zabawek, czego owocem są z jednej strony chwytliwe i pełne werwy melodyjki, a z drugiej wielowarstwowe kompozycje o awangardowym zacięciu. Artysta na scenie staje się jednoosobową orkiestrą, która z niebywałą precyzją obsługuje instrumenty i tworzy z nich obłędnie wciągającą narracje, odwołując się do brzmień rodem z lat 80., ale też futurystycznej elektroniki.

Defunensemble pokazuje jak muzyka łączy się z nowymi technologiami. Grupa systematycznie zagłębia się w świat muzyki elektroakustycznej, zarówno w repertuarze klasycznym jak i wykorzystując nowinki technologiczne. Zespół miesza różnych podgatunki elektroakustyki w przystępnej formie, starając się odkurzyć stereotyp muzyki klasycznej i odsłaniając ją dla nowych odbiorców.

22.01.2017, G.20.00
JOASIHNO (DE) / MESHES / pierwszy raz w Polsce / premiera
Cico Beck – percussion, synths, objects / Nico Sierig – percussion, synths, objects
NEOQUARTET & KWARTLUDIUM (PL) / premiera
Karolina Piątkowska-Nowicka – 1st violin / Paweł Kapica – 2nd violin / Michał Markiewicz – viola / Krzysztof Pawłowski – cello / Dagna Sadkowska – violin / Michał Górczyński – clarinet / Paweł Nowicki – percussion / Piotr Nowicki – piano

Duet Joasihno tworzy ciepłe elektroniczne melodie, które często przyjmują nieco piosenkową formułę, ale są także odważnym krokiem naprzód w celu tworzenia nowych instrumentów i budowania nowych brzmień, poza standardowym instrumentarium takim jak perkusjonalia, samplery czy klawisze. Ich kompozycje to odwołanie się klasyków muzyki dwudziestego wieku takich jak Steve Reich, Moondog czy Philipp Glass, ale też takich artystów jak Four Tet i Nils Frahm.

Wspólne siły połączą NeoQuartet i Kwartludium, dwa trójmiejskie kwartety, które od dawna z powodzeniem skupiają się na wykonywaniu muzyki najnowszej. NeoQuartet realizuje swoją wizję łączenia wielu dziedzin sztuki takich jak muzyka, wizualizacje, elektronika czy taniec skupiając się na propagowaniu sztuki współczesnej w szerokim gronie odbiorców. W przypadku działalności Kwartludium istotne miejsce zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Podczas festiwalu muzycy wspólnie zaprezentują swoje interpretacje m.in utworów Johna Zorna i Eunho Chang oraz muzykę do filmu „Railrodder”.

15036411_822255657877565_1125051316493285366_n

BILETY
23 zł – zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
25 zł – zniżka* dla studentów, uczniów i seniorów
30 zł – super zniżka* na Kartę do Kultury
35 zł – bilet normalny / bez zniżek
65 zł – KARNET (limitowana pula do 22.12.16 lub do wyczerpania)

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na jedną legitymację/KARTĘ)

Sprzedaż biletów on-line (bez zniżek) na koncert jest możliwa na naszej stronie: tickets.klubzak.com.pl

Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117. Płatność za bilety i karnety gotówką lub kartą.

Potwierdzone rezerwacje na koncerty należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert.

Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Liczba miejsc siedzących na koncertach jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące. W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych. Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.