15.12 Wykład artysty Maxima Kantora o „Sądzie Ostatecznym” Hansa Memlinga

„Sąd Ostateczny w kontekście sztuki Burgundii: Od Rogiera van der Weydena do Boscha”, towarzyszący wystawie „Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium”.

Termin: 15.12.2016, godz. 16.00
Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Dawnej (sala ekspozycyjna „Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga), ul. Toruńska 1, Gdańsk
Wstęp wolny

Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium

Maxim Kantor urodził się w 1957 r. w Moskwie. Syn rosyjskiego filozofa Karla Kantora. Absolwent moskiewskiej politechniki artystycznej. Obecnie mieszka i pracuje w Ile de Ré (Francja), Oksfordzie, Berlinie oraz Moskwie. Jest znanym malarzem, pisarzem, eseistą oraz komentatorem życia publicznego. W życiu kieruje się dewizą „Jeden zawód wynika z drugiego”. Stał się znany m.in. z założenia ruchu Krasny Don (Czerwony Dom) w 1983 r. Była to grupa dysydenckich artystów, których celem było ukazanie desperacji komunistycznych oprawców, poprzez organizowanie jednodniowych przedstawień. Najgłośniejsze z nich pokazane było w 1982 r. w Moskiewskim Instytucie Filozofii.

Od tego czasu prace Kantora były prezentowane na całym świecie. W 1997 r. reprezentował Rosyjską Federację na XLVII Biennale w Wenecji. Jego twórczość inspirowana jest dziełami Michała Anioła, Mantegny, Goyi oraz Vodkina. Autor ceni sobie własny, niezależny przekaz, nie podlega wpływom trendów. Jego dzieła z jednej strony nawiązują do ludzkiego cierpienia, z drugiej zaś, mają polityczny charakter. Jako że autor jest ostrym krytykiem politycznym, w jego pracach można znaleźć wiele odniesień do rosyjskiej sytuacji politycznej. Często nawiązuje również do stanu demokracji i sztuki w Rosji. Trzy stworzone przez niego cykle „Ziemia jałowa. Atlas” (2001), „Metropolis. Atlas” (2004) oraz „Vulcanus. Atlas” (2010), przedstawiają interpretację moralną najważniejszych przemian politycznych XX wieku.

Maxim Kantor zasłynął również jako pisarz i eseista. Jest autorem kilku powieści, m.in. „Domu na ziemi niczyjej” oraz „Podręcznika rysunku”, za który otrzymał w 2006 r. Rosyjską Państwową Nagrodę Literacką. Warto zaznaczyć, że „Podręcznik” miesiąc po wydaniu sprzedał się w 5 tys. egzemplarzy. Była to jedna z najszybciej sprzedających się powieści w Rosji. Kantor jest również autorem zbioru sztuk satyrycznych „Przyjęcie z pawianem”. Część z nich wystawiana była na deskach teatrów w Moskwie, Sankt Petersburgu i Togliatti. W 2014 r. Kantor stworzył teatr kukiełkowy, do którego napisał sztukę satyryczną „Robin Hood i sprzączki ludowe”. Artysta współpracuje z paryskim „Le Monde Diplomatique” oraz rosyjskimi gazetami i czasopismami (m.in. „Rossijskaja Gazeta”, „Nowaja Gazeta” i „Ekspert”